پایان نامه شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر سلامت اداری...
واحد نراق
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A)
مدیریت بازرگانی گرایش مالی
عنوان :
شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر سلامت اداری (مطالعه موردی اداره کل راه و شهرسازی اصفهان)
استاد مشاور
دکتر حامد جعفر زنجانی
بهار 1394
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
عنوان شماره صفحه
چکیده …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1مقدمه ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..3
1-2بیان مسأله……………………………………………. …………………..3
1-3 اهمیت و ضرورت انجام تحقیق……………………………………………. …………………..5
1-4 اهداف تحقیق……………………………………………. …………………..6
1-5 سؤالات تحقیق……………………………………………. …………………..7
1-6 قلمرو تحقیق……………………………………………. …………………..7
1-6-1 قلمرو مکانی تحقیق……………………………………………. …………………..7
1-6-2 قلمرو زمانی تحقیق……………………………………………. …………………..7
1-6-3 قلمرو موضوعی تحقیق……………………………………………. …………………..7
1-7 تعریف واژگان کلیدی و اصطلاحات تحقیق……………………………………………. …………………..7
1-8 مراحل انجام پژوهش……………………………………………. …………………..9
1-9 مدل مفهومی تحقیق………………………………………………………………………………………………………………………………………..10
فصل دوم: مطالعات نظری
2-1 مقدمه…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..12
2-2 سلامت اداری………………………………………………………………………………………………………………………………………………..13
2-2-1 مفهوم سلامت…………………………………………………………………………………………………………………………………………… 13
2-2-2 تعاریفی از سلامت……………………………………………. …………………13
2-2-3 سلامت سازمانی چیست ……………………………………………. …………………14
2-2-4 مقدمه ای بر سلامت اداری………………………………………………………………………………………………………………………….. 15
2-2-5 تعریف چند واژه پیرامون نظام اداری سالم………………………………………………………………………………………………………………. …………………17…………………………………………..
2-2-6 ویژگی های سازمان ونظام اداری سالم……………………………………………. …………………18
2-2-6-1 دیدگاههای مطرح شده …………………….. ……………….. 20
2-2-7 ویژگی های سازمان ونظام اداری ناسالم………………………………………………………………………………………………………… ……………….. 23
2-2-8 عوامل تسهیل کننده سلامت نظام اداری…………………………………………………………………………………………………………..24
2-2-9 عوامل تهدیدکننده سلامت نظام اداری………………………………………………………………………………………………………….. 25
2-2-9-1 عوامل بیرونی تهدید کننده سلامت نظام سازمانی…………………………………………………………………………………………..26
2-2-9-2 عوامل درونی تهدید کننده سلامت نظام سازمانی ………………………………………………………………………………………….27
2-2-10 روش های بررسی عوامل تهدید کننده سلامت نظام اداری ……………………………………………………………………………….27
2-2-10-1 روش اول : علل ناکارآمدی نظام اداری …………………………………………………………………………………………………..27
2-2-10-2 روش دوم : استفاده از تکنیک کیپنر و تریکو………………………………………………………………………………………………28
2-2-11 مقدمه ای بر فساد اداری …………………………………………………………………………………………………………………………… 30
2-2-12 فساد اداری چیست ………………………………………………………………………………………………………………………….. …….. 31
2-2-13 تعاریف و بیان دیدگاه ها در مورد فساد اداری ……………………………………………………………………………………………… 33
2-2-14 بیان دیدگاههای در رابطه با عوامل فساد اداری……………………………………………………………………………………………… 37
2-2-15 سطوح مختلف فساد اداری………………………………………………………………………………………………………………………… 38
2-2-15-1 فساد اداری در سطح بینالملل ……………………………………………………………………………………………………………….. 38
2-2-15-2 فساد اداری در رابطه با دولت و بخشهای غیردولتی…………………………………………………………………………………… 38
2-2-16 انواع فساد ……………………………………………………………………………………………………………………………………………… 39
2-2-16-1 انواع فساد اداری………………………………………………………………………………………………………………………………….. 39
2-2-16-2 انواع فساد مالی …………………………………………………………………………………………………………………………………… 39
2-2-17 اختلاس…………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 41
2-2-18 عوامل و دلایل مؤثر بر ایجاد فساد ……………………………………………………………………………………………………………… 41
2-2-18-1 علل اصلی یا ریشهها ……………………………………………………………………………………………………………………………. 42
2-2-18-2 عوامل تسهیلکننده………………………………………………………………………………………………………………………………. 43
2-2-19 آثار و پیامدهای وجود و استمرار فساد اداری………………………………………………………………………………………………… 46
2-2-20 روش های مبارزه با فساد اداری………………………………………………………………………………………………………………….. 48
2-2-20-1 راهکارهای سازمانی…………………………………………………………………………………………………………………………….. 50
2-2-20-2 راهکارهای فرهنگی و اجتماعی……………………………………………………………………………………………………………… 51
2-2-20-3 راهکارهای سیاسی………………………………………………………………………………………………………………………………. 51
2-2-20-4 راهکارهای اقتصادی…………………………………………………………………………………………………………………………….. 52
2-2-21 عوامل مؤثر بر سلامت اداری……………………………………………………………………………………………………………………… 52
2-2-21-1 تمرکززدایی در سطح دولت …………………………………………………………………………………………………………………. 52
2-2-21-1-1 انواع عدم تمرکز …………………………………………………………………………………………………………………………….. 53
2-2-21-1-2 مشارکت و تمرکز زدایی…………………………………………………………………………………………………………………… 56
2-2-21-1-3 مشارکت کارکنان در تصمیمات و امور سازمانی……………………………………………………………………………………. 57
2-2-21-1-4 مشارکت شهروندان در نظام اداری…………………………………………………………………………………………………….. 58
2-2-21-1-5 توانمندسازی و عدم تمرکز……………………………………………………………………………………………………………….. 59
2-2-21-1-6 توانمند سازی در بخش دولتی……………………………………………………………………………………………………………. 60
2-2-21-1-7 توانمند سازی مدیران، گروهها و سازمانهای محلی ……………………………………………………………………………….. 61
2-2-21-1-8 توانمندسازی شهروندان……………………………………………………………………………………………………………………. 62
2-2-21-2 نزدیکسازی سطوح قدرت در درون نظام اداری (کاهش سلسله مراتب) …………………………………………………….. 62
2-2-21-3 کوچکسازی دولت…………………………………………………………………………………………………………………………… 63
2-2-21-4 دولت الکترونیک ………………………………………………………………………………………………………………………………. 65
2-2-21-5 مشارکت های مردمی…………………………………………………………………………………………………………………………… 66
2-2-21-6 پاسخگویی و شفافیت…………………………………………………………………………………………………………………………… 67
2-2-21-7 ترویج فرهنگ خود کنترلی…………………………………………………………………………………………………………………… 68
2-2-21-8 افزایش آگاهیهای مردمی و ترویج اخلاق درسازمانها………………………………………………………………………………… 69
2-2-21-9 گزینش ، انتصاب و عزل و نصب ها……………………………………………………………………………………………………….. 69
2-2-21-10 جامعه شناسی و توجه به درون مایه های کارکنان…………………………………………………………………………………. 70
2-2-21-11 ارشاد و راهنمایی ………………………………………………………………………………………………………………………………. 70
2-2-21-12 کم کردن استرس در کارکنان سازمانها و ادارات…………………………………………………………………………………….. 70
2-2-21-12-1 عوامل استرس زای محیط کار………………………………………………………………………………………………………….. 71
2-2-21-12-2 تاثیر فشارهای ناشی از ویژگی های نقش بر استرس شغلی……………………………………………………………………. 73
2-2-21-12-3 پیامدهای استرس…………………………………………………………………………………………………………………………… 74
2-2-21-12-4 راه های مقابله با استرس………………………………………………………………………………………………………………….. 75
2-2-21-13 ارایه یک نظام اداری قابل اطمینان ……………………………………………………………………………………………………….. 75
2-2-21-14 نظارت بر ادارات برای تحقق سلامت اداری……………………………………………………………………………………………. 76
2-2-21-15 رفتارهای مدیریتی برای ایجاد سلامت اداری…………………………………………………………………………………………… 77
2-2-22 مؤلفه های سلامت سازمانی و اداری……………………………………………………………………………………………………………. 78
2-3 تاریخچه سازمان راه و شهرسازی…………………………………………………………………………………………………………………….. 80
2-4 پیشینه پژوهش………………………………………………………………………………………………………………………………………………. 88
2-4-1 مروری بر تحقیقات داخلی…………………………………………………………………………………………………………………………. 88
2-4-2 مروری بر تحقیقات خارجی……………………………………………………………………………………………………………………….. 92
فصل سوم: روش تحقیق
3-1 روش تحقیق……………………………………………. …………………96
3-2 روش تحقیق…………………………………. ……………….. 97
3-3 جامعه آماری، نمونه آماری و روش نمونهگیری…….. ……………….. 97
3-4 ابزار سنجش تحقیق…………………………. ……………….. 98
3-5 روایی وپایایی پرسشنامه……………………. ……………….. 99
3-5-1 روایی (اعتبار)………………………….. ……………….. 99
3-5-2 پایایی (قابلیت اعتماد)…………………… ……………….. 99
3-6 روش آماری تجزیه و تحلیل دادهها…………….. ……………… 100
3-6-1 آمار توصیفی…………………………….. ……………… 100
3-6-2 آمار استنباطی…………………………… ……………… 101
3-6-3 روش تجزیه و تحلیل دادهها…………………. ……………… 101
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
4-1 مقدمه…………………………………….. ……………… 103
4-2 تحلیل توصیفی……………………………… ……………… 103
4-2-1 جنسیت…………………………………… ……………… 103
4-2-2 سن……………………………………… ……………… 104
4-2-3 مدرک تحصیلی……………………………… ……………… 105
4-2-4 سابقه کار……………………………….. ……………… 107
4-3 آمار استنباطی……………………………. ……………… 108
4-3-1 تکنیک دلفی ……………………………… ……………… 108
4-3-1-1 تحلیل پاسخ های پرسشنامه ………………. ……………… 111
4-3-1-2 سطح توافق با معیار های شناسایی شده از دیدگاه متخصصان امور اداری……………………………………………. ……………… 115
4-3-1-3 سطح توافق با معیار های مشخص شده ( دستیابی به اجماع )……………………………………………. ……………… 117
4-3-2 الویت بندی معیارهای مؤثر بر سلامت اداری در اداره کل راه و شهرسازی با استفاده از تکنیک تاپسیس……………………….. ……………… 120
4-3-2-1 ایجاد ماتریس تصمیمگیری …………………. ……………… 121
4-3-2-2 ایجاد ماتریس مقایسات زوجی………………. ……………… 123
4-3-2-3 بهنجار کردن ماتریس تصمیمگیری(نرمالیزه کردن).. ……………… 124
4-3-2-4 ایجاد ماتریس موزون…………………………………………………………………………………………………………. ……………… 127
4-3-2-5 تعیین عامل ایدهآل مثبت و ایدهآل منفی…….. ……………… 129
4-3-2-6 محاسبه فاصله از ایدهآل مثبت و منفی………. ……………… 130
4-3-2-7 محاسبه میزان نزدیکی هر کدام از عوامل به عامل ایدهآل مثبت و ایدهآل منفی………………………………………… ……………… 131
4-3-2-8 رتبهبندی گزینهها………………………. ……………….132
فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادات
5-1 . مقدمه………………………………….. ……………… 137
5 – 2 .ارزیابی و تشریح نتایج حاصل از آزمون………. ……………… 137
5– 3 نتیجه گیری کلی تحقیق…………………….. ……………… 138
5 – 4 . پیشنهادات…………………………….. ……………… 140
5 – 4 -1 . پیشنهادات کاربردی……………………. ……………… 141
5 – 4 -2 پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی……………. ……………… 142
5 – 5 محدودیت های تحقیق………………………. ……………… 143
پیوست……………………………………….. ……………….144
منابع و مآخذ…………………………………. ……………… 149
Abstract………………………………………. ……………… 156
چکیده
انجام درست کارها از عهده سازمانی بر می آید که مجهز به نظام اداری سالم باشد. سازمانهای دارای نظام اداری سالم قادر به تصمیم سازی و تصمیم گیریهای درست، بجا و مناسب هستند.با توجه به این موضوع در پژوهش پیش رو به بررسی ” شناسایی و رتبه بندی عوامل مؤثر بر سلامت اداری (مطالعه موردی اداره کل راه و شهرسازی اصفهان ” پرداخته شده است.روشی که در این تحقیق بکار برده شده است ، روش توصیفی – تحلیلی می باشد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه پرسنل اداری اداره کل راه و شهر سازی شهر اصفهان که تعداد آنها 160 نفر می باشد.نمونه آماری برابر با 113 نفر می باشد.برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده شده است.از آمار توصیفی برای بررسی مشخصاتی چون سن ، جنسیت و مبزان تحصیلات استفاده شده است.در بخش آمار استنباطی ، با استفاده از تکنیک دلفی عوامل مؤثر برسلامت اداری ، که بوسیله پرسشنامه در اختیار نمونه آماری قرار گرفته بود ، مورد بررسی و اعتبارسنجی قرارگرفت . سپس با استفاده از تکنیک تاپسیس عوامل مؤثر رتبه بندی شدند .نتایج این تحقیق نشان می دهد که 20 عامل به عنوان عوامل مؤثر بر سلامت اداری برگزیده شده اند.در بین این عوامل ، گزینه(آگاه ساختن مردم به قوانین، مقررات و حقوق شهروندی) از اولویت بالاتری برخوردار شده است.
کلمات کلیدی: سلامت – سلامت اداری- اداره راه و شهر سازی
1-1مقدمه
ص
پشتیبانی سایت serderehi@gmail.com