پایان نامه شناسایی و رتبه بندی موانع خلاقیت فردی کارکنان آموزش و پرورش استان قم...
واحد نراق
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد
(M.A(
گرایش تشکیلات و روشها
عنوان :
شناسایی و رتبه بندی موانع خلاقیت فردی کارکنان آموزش و پرورش استان قم
زمستان 1392
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده
این پژوهش با توجه به اهمیت و ضرورت موضوع خلاقیت و نیز به دلیل کمبود ابداعات در محیطهای اداری, مالی و آموزشی انتخاب شده است. کمبود ابداعات و اندیشههای بدیع و تازه این شک را در ذهن تقویت میکند که یا افراد شاغل از درجه خلاقیت پایینی برخوردار هستند یا اینکه عواملی در کار است که مانع شکوفایی خلاقیت آنها است. بنابراین مسئله اصلی در این پژوهش شناسایی درجه خلاقیت افراد و موانع احتمالی است. از اهدافی که این پژوهش در نظر دارد. پیداکردن یک شناخت کلی نسبت به موضوع خلاقیت و ارائه راهکارهایی که بتواند با برطرف کردن موانع موجود بر سر راه بروز خلاقیت, سازمان را جهت پاسخگویی به تغییر و تحولات محیطی و پایدارماندن در شرایط متلاطم و یا موقعیتهای جدید کمک کند.
با توجه به موضوع پژوهش و نیز روش بدست آوردن دادههای مورد نیاز این پژوهش که از نوع توصیفی و میدانی است برای تحلیل دادهها از آمار استنباطی و توصیفی ( با استفاده از نرم افزار آماری spss) استفاده شده است. در این پژوهش سعی شده است که از مشخصههای توصیفی برای تجزیه و تحلیل دادههای بخش سوم پرسشنامه و از مشخصههای استنباطی برای تجزیه و تحلیل دادههای بخش اول ,دوم و سوم پرسشنامه استفاده شود.
ابزار گردآوری اطلاعات و داده ها مدارک , کتابها, مقالات و رسالههاست که با مراجعه به کتابخانهها و مراکز علمی و نیز استفاده از پرسشنامهای در سه بخش بدست آمده است. بخش اول پرسشنامه میزان خلاقیت را با۵۵ سئوال اندازهگیری میکند. بخش دوم پرسشنامه موانع خلاقیت را رتبهبندی میکند و بخش سوم به منظور تعیین نقش متغیرهای تعدیلکننده در نحوه پاسخگویی پاسخگویان است. روایی و اعتبار پرسشنامه در دو مرحله سنجیده شده است که در مرحله مقدماتی بخش اول پرسشنامه اعتبارa=.77 وبخش دوم پرسشنامه اعتبار a=.85 را بدست داده است و در محاسبه نهایی این اعتبار به ترتیب a=.87 و a=.96 است. یافته های پژوهش بر اساس تجزیه و تحلیل اطلاعات و دادههای پرسشنامه بدست آمده است. یافتههای حاصل از بخش اول پرسشنامه میزان خلاقیت را در جامعه مورد نظر بسیار بالا نشان داده است. یافتههای حاصل از تحلیل بخش دوم پرسشنامه که به کمک آمار استنباطی (آزمون فریدمن) انجام شده است. هفت مانع را شناسایی و رتبهبندی نموده است این موانع به عنوان موانع خلاقیت فردی در جامعه مورد نظر است. یافتههای حاصل از بخش سوم پرسشنامه نشان داده است که تمام متغیرها به جز متغیر تحصیلات نقشی در نحوه پاسخگویی پاسخگویان ندارد. تأثیرگذاری متغیر تحصیلات در پاسخگویی پاسخگویان که به وسیلۀ تحلیل واریانس انجام شده است, به این صورت که هرچه سطح تحصیلات بالاتر میرود , میزان خلاقیت افراد نیز بالا میرود. این یافتهها به افراد در برخورد با مسئله خلاقیت و برداشتن موانع از سر راه کارمندان برای بروز خلاقیت کمک خواهد نمود.
فهرست مطالب
فصل اول:مقدمه پژوهش. 1
مقدمه. 2
بیان مسئله پژوهش. 2
سؤالات اصلی پژوهش:. 3
اهمیت پژوهش:. 3
اهداف پژوهش:. 4
تعریف مفاهیم. 5
سازمان کار پژوهش. 6
فصل دوم:پیشینه پژوهش. 7
مقدمه. 8
اهمیت خلاقیت. 8
تاریخچه خلاقیت. 11
مبانی نظری مرتبط با خلاقیت. 12
ماهیت خلاقیت. 20
تعریف خلاقیت:. 22
فرآیند (مراحل) خلاقیت:. 24
عوامل مؤثر بر خلاقیت. 26
تأثیرات عوامل خاص برخلاقیت. 27
اول ـ عوامل پیش برنده خلاقیت:. 30
1- عوامل فردی. 37
2- محیط ( عوامل پیرامونی ):. 39
دوم ـ عوامل بازدارنده خلاقیت:. 40
عوامل فردی:. 42
عوامل پیرامونی:. 44
عوامل مؤثر برخلاقیت:. 49
اول: عوامل پیش برنده. 49
1- عوامل فردی:. 49
2- عوامل بیرونی:. 51
دوم: عوامل بازدارنده. 52
1- عوامل درونی:. 52
2- عوامل بیرونی:. 55
فصل سوم:روش پژوهش. 56
مقدمه. 57
روش پژوهش. 57
جامعه آماری. 59
گروه نمونه. 59
روش و ابزار گردآوری اطلاعات. 60
روایی و پایایی پرسشنامه. 61
توزیع پرسشنامه. 63
روش تحلیل دادهها. 63
فصل چهارم:یافته های پژوهش. 66
مقدمه. 67
توصیف دادههای آماری. 67
1ـ توصیف دادههای مربوط به متغیرهای جمعیت شناختی. 67
1ـ1ـ اطلاعات مربوط به جنسیت پاسخدهندگان. 67
2-1- اطلاعات مربوط به سن پاسخدهندگان. 69
3-1- اطلاعات مربوط به تحصیلات پاسخدهندگان. 70
4-1- اطلاعات مربوط به تجربه کاری پاسخدهندگان. 71
5-1- اطلاعات مربوط به ماهیت کار پاسخدهندگان. 72
6-1- اطلاعات مربوط به هویت فرهنگی پاسخدهندگان. 73
2ـ تشریح میزان خلاقیت فردی. 74
بطور خلاصه:. 75
3 - توصیف دادهها به منظور تعیین نمودن ترتیب تقدم و تأخّر متغیرها (موانع). 81
4ـ بررسی نقش متغییرهای تعدیلکننده در نحوۀ پاسخگویی افراد 83
فصل پنجم:بحث و تفسیر. 88
مقدمه. 89
نتیجهگیری. 89
پیشنهادها. 91
الف- پیشنهادی مبتنی بر یافتههای پژوهش. 91
ب- پیشنهادات مبتنی بر تجربه پژوهشگر. 94
ج – توصیه به دیگر پژوهشگران. 94
محدودیتهای پژوهش. 95
الف- محدودیتهای پژوهشگر. 95
ب- محدودیتهای پژوهش. 96
منابع و مآخذ. 98
منابع فارسی. 99
منابع انگلیسی. 102
مقدمه
آنچه تحت عنوان فصل یکم پیش رو دارید کلیات یا مقدمه پژوهش است؛ در این فصل شما با مطالب زیر آشنا خواهید شد:
امید است آنچه در این فصل مطالعه میکنید سرآغاز گویایی بر درک پژوهش موردنظر باشد.
بیان مسئله پژوهش
خلاقیت از جمله موضوعاتی است که در طول دورانهای مختلف مورد توجه قرارگرفته، میگیرد و خواهد گرفت. تمام پیشرفتهای بشر محصول خلاقیت اندیشمندانی بوده است که با پردازش اندیشهها، نظریه و ابتکارات به شکل امروزین خود در آمده است. در دنیای پیشرفته امروز، برای پاسخگویی به نیازهای محیطی و داخلی، فکر خلاق و وجود افراد خلاق در سازمانها ضروری است؛ خلاقیت ماهیتی است که به چشم دیده نمیشود(یک مفهوم یا سازه است) اما ماحصل آن بصورت راه حلهای نو، اندیشه های جدید و محصولات تازه، قابل مشاهده(عینی) است. خلاقیت به نظر اکثر محققان و اندیشمندان کم و بیش در تمام افراد وجود دارد و میتوان آن را با تشویق و ترغیب نمودن به منصۀ ظهور رساند. اما فقدان ابداعات در محیطهای اداری، مالی و آموزشی جامعه موردنظر بنا به اظهار نظر چندین تن از افراد جامعه و نیز ثابت بودن رویهها و روشهای موجود، این ظنّ را تقویت می کند که یا افراد شاغل از درجه خلاقیت پائینی برخوردار هستند، یا اینکه عواملی در کار است که مانع شکوفایی خلاقیت آنها است. بنابراین مسأله اصلی در این پژوهش شناسایی درجه خلاقیت افراد و رتبه بندی عوامل بازدارنده احتمالی است. در ظهور خلاقیت عوامل بسیاری نقش دارند که از جمله میتوان به متغیرهای محیطی، اجتماعی اقتصادی، شخصیتی، فیزیکی و فیزیولوژیکی (مانند هوش، وراثت، جنسیت و…) اشاره کرد. اما بایستی توجه داشت که علاوه بر عواملی که در پرورش و بروز خلاقیت نقش دارند عواملی هم وجود دارند که در شکوفایی این استعداد ذاتی نقش بازدارنده را ایفا میکنند. عدم توجه به این عوامل بازدارنده و عدم تلاش در جهت برطرف نمودن این موانع پیامدهای ناگواری برای انسان و جامعه خواهد داشت. لذا میتوان با شناسایی درجه خلاقیت و آگاهی از موجودیت و نوع موانع، سعی در برطرف نمودن آنها کرده تا راه برای پیاده شدن عوامل ترغیب کننده و پیش برنده خلاقیت هموار شود. بنابراین با توجه به اهمیت خلاقیت، در این پژوهش سعی بر آن است که عوامل مؤثر و نیز موانع (که هدف اصلی پژوهش نیز است) شکوفایی خلاقیت فردی کارکنان اداره آموزش و پرورش استان قم رتبه بندی شده و با ارائه یافتهها به برنامهریزان نیروی انسانی در آموزش و پرورش خلاقیت فردی کارکنان (که نتیجه آن پیشرفت سازمانها و اجتماع است) با برطرف نمودن موانع موجود تسهیل نمود.
سؤالات اصلی پژوهش:
درجه خلاقیت افراد (کارکنان اداره آموزش و پرورش استان قم) در چه سطحی است؟
ترتیب تقدم و تأخر موانع خلاقیت چگونه است؟
متغیرهای تعدیل کننده در نحوۀ پاسخگویی افراد چه نقشی دارند؟
اهمیت پژوهش:
تمام سازمانها، ادارات، کارخانجات، مؤسسات و. برای ابقاء نیازمند اندیشههای نو هستند. در طی زمان سازمانهای غیرخلاق از صحنه محو میشوند. برای آنکه بتوان در دنیای متغیر امروز به حیات ادامه داد باید در خلاق نمودن سازمانها اقدامات جدی انجام گیرد. خلاقیت سازمانها جزء، با خلاقیت افراد بدست نمیآید. پس میتوان گفت ترغیب و برطرف نمودن موانع در راه بروز خلاقیت فردی بسیار حیاتی خواهد بود. اگر استفاده از فرصتها چندان جدّی تلقی نگردد؛ در این صورت میتوان گفت نسبت به مسأله خلاقیت و نوآوری توجه نشده اما از آنجا که پاسخگویی به نیازهای محیطی ضروری است، لذا میتوان در مورد یکی از مهترین عواملی که باعث پیشرو بودن و پاسخگو بودن به محیط متلاطم میگردد؛ یعنی خلاقیت و به خصوص خلاقیت فردی که منجر به خلاقیت سازمانها و جوامع میگردد پژوهش نمود. در این میان شناسایی درجه خلاقیت و نیز مهمتر از آن شناسایی موانع خلاقیت فردی افراد، امر بسیار مهم و ضروری است. اما از آنجا که محیط اکثر سازمانها در کشور بگونهای است که به خلاقیت توجه کافی نمیکنند ضروری است اینگونه پژوهشها در اکثر سازمانها انجام گیرد.
اهداف پژوهش:
اهداف پژوهش را بطور کلی میتوان بصورت زیر دستهبندی کرد:
پرداختن به موضوع خلاقیت بخصوص خلاقیت فردی در جهت شناسایی عوامل مؤثر و بازدارنده آن.
سنجش میزان خلاقیت کارکنان در جامعه موردنظر تا بر این اساس بتوان موانع خلاقیت را در جامعه موردنظر شناسایی کرد.
تعیین اولویت هر کدام از موانع بازدارندگی خلاقیت فردی کارکنان.
تعیین نقش متغیرهای فردی و شغلی (مانند: جنسیت، تجربهکاری، تحصیلات، سن و…) در خلاقیت افراد جامعه موردنظر.
ارایه یافتهها به برنامهریزان نیروی انسانی در آموزش و پرورش برای تشویق و ترغیب خلاقیت و برطرف نمودن موانع موجود در سر راه بروز خلاقیت.
تعریف مفاهیم
عوامل بازدارنده: «نیروهای بازدارنده، نیروهایی هستند که مانع و یا باعث تقلیل نیروهای وادارنده (جلوبرنده) می شوند (کبیری، 1368، ص 164).
خلاقیت:«خلاقیت فرآیند تکامل بخشیدن به دیدگاههای بدیع و تخیلی درباره موقعیتهای مختلف است (معمارزاده و دیگران، 1384، ص 443).
کارکنان: برای تعریف کارکنان به چند تعریف اشاره شده است: الف: منظور از کارکنان یک سازمان تمام افرادی است که در سطوح مختلف سازمان مشغول بکار هستند (سعادت، 1385، ص 1). ب: منظور از کارکنان (نیروی انسانی) مجموع کمی و کیفی افراد و دارایی انسانی که با توجه به وسعت و پیچیدگی سازمان، توانایی و سطح دانش آنها در جهت اداره سازمانی و کسب اهداف بکار گرفته شود. (سید جوادین، 1385 و ص 132) ج: شخصی که در قبال دریافت پول کار می کند (لغت elementary oxford)
سازمان: منظور از سازمان تشکیلات بزرگ یا کوچکی است که به قصد و نسبتی خاص و برای نیل به اهدافی مشخص بوجود آمده است (سعادت، 1385، ص 11) سازمان میتواند یک شرکت صنعتی، تجاری، خصوصی یا دولتی، تولیدی یا وزارتخانه دولتی، مؤسسات و نهادهای دولتی و نیمه دولتی، دانشگاهها یا اماکن ورزشی باشد.
متغیر تعدیلکننده اصطلاح متغیر تعدیلکننده برای توصیف نوع بخصوصی از متغیر مستقل بکار میرود و مایلیم اثر آن را در ارتباط با متغیر مستقل اولیه و متغیر وابسته ملاحظه کنیم. بدین منظور انتخاب میشود که روشن شود آیا این متغیر رابطه بین متغیر مستقل و وابسته را تحت تأثیر قرار میدهد یا نه (هومن، 1386، ص 136)
عوامل جلوبرنده خلاقیت: (سوق دهنده، جلوبرنده) عبارتند از نیروهای مؤثر بر یک وضعیت که در جهت خاص فشار وارد می آورند، موجب تغییری می شوند و آن را ادامه میدهند (کبیری، 1368، ص 164).
سازمان کار پژوهش
پژوهش حاضر با عنوان از آغاز تا انجام در 5 فصل سازمان یافته است. فصل یکم به کلیات یا مقدمه پژوهش پرداخته است محتویات این فصل بیشتر یک شمای کلی از پژوهش است که در آن موضوع پژوهش موردنظر را با توجه به اهمیت موضوع خلاقیت و نیاز ضروری سازمانها یا خلاق بودن بیان کرده است، سؤالات اصلی پژوهش، اهمیت پژوهش با توجه به موضوع خلاقیت، اهداف پژوهش و نیز تعریف مفاهیم که هر یک از مفاهیم کلی را به حیطه تعریف درآورده است.
در فصل دوم همانند اکثر پژوهشها پیشینۀ مرتبط با موضوع پژوهش چه از لحاظ تئوریک و چه از نظر پژوهشهای انجام شده، مورد بررسی قرار گرفته تا با استفاده از این پیشینه هر آن تعداد از عواملی را که در پیشبرد یا جلوگیری از خلاقیت نقش دارد را در بر گرفته و در جامعه آماری موردنظر پژوهش حاضر، مورد شناسایی و سنجش قرار گیرد. همچنین در این فصل در مورد مفهوم خلاقیت، تعریف خلاقیت و مبانی نظری مرتبط با پژوهش مطالبی گردآوری شده است.
در فصل سوم به چگونگی انجام پژوهش، جامعه و گروه نمونهای که می بایست پژوهش در آنجا انجام شود، ابزار گردآوری اطلاعات روایی و اعتبار ابزار گردآوری اطلاعات و روش تحلیل دادهها پرداخته شده است. فصل چهارم بر این اساس استوار است که اطلاعات بدست آمده از جامعه (گروه نمونه) موردنظر را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد تا بتوان سؤالات اصلی پژوهش را پاسخگو باشد. در این فصل با استفاده از آمار استنباطی دادههای موردنظر، مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت. در فصل 5 نتایجی را که از یافتههای فصل 4 بدست آمده و همچنین پیشنهادها و محدودیتهای پژوهش ارائه میگردد، است.
مقدمه
در این فصل به بررسی پیشینه پژوهش پرداخته خواهد شد. هر قدر ارتباط یک مطالعه با مطالعات پیشین و تئوریهای موجود زیادتر باشد سهم آن در بسط دانش آدمی بیشترخواهد بود. بررسی پیشینه پژوهش موجب می شود تا پژوهشگر بتواند اولاً: متغیرها را شناخته آنها را تعریف کند و نیز به عملیاتی کردن آنها بپردازد ثانیاً: چگونگی ارتباط متغیرهایی که هم از لحاظ مفهومی و هم از لحاظ عملی مهم است را تشخیص دهد (هومن، 1388).
بنابراین آنچه سرلوحه کار در این فصل است این است که به تشخیص اهمیّت و تعریف موضوع مورد نظر، بررسی مبانی نظری مرتبط با موضوع پژوهش، مشخص ساختن عوامل مرتبط با موضوع، تعریف متغیرها و بررسی پژوهشهای انجام شده در گذشته که به نوعی با موضوع ارتباط دارد، پرداخته شود.
اهمیت خلاقیت
با