پایان نامه شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر استقرار سیستم های کیفیت (ISO) با استفاده ...
دانشکده مدیریت
پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (. M. A)
رشته مدیریت دولتی گرایش سیستم های اطلاعاتی
عنوان:
شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر استقرار سیستم های کیفیت (ISO) با استفاده از تکنیکهای تصمیمگیری چندمعیاره
(مطالعه موردی : شرکت سایوان)
زمستان 1393
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب
فصل اول کلیات تحقیق.. 2
1 – 1. مقدمه.. 3
1-2. بیان مسأله تحقیق.. 4
1-3. بیان اهمیت انجام تحقیق.. 6
1- 4. هدف های تحقیق.. 9
سئوال تحقیق.. 10
1-5. فرضیات تحقیق.. 10
1-6 قلمرو تحقیق.. 10
1-6-1. قلمرو موضوعی تحقیق.. 10
1-6-2. قلمرو مکانی تحقیق.. 10
1-6-3. قلمرو زمانی تحقیق.. 11
1-7. جامعه آماری.. 11
1-8 تعاریف متغیرها و واژههای کلیدی.. 12
1-9-1.تعاریف نظری.. 11
سیستم مدیریت کیفیت.. 12
تکنیک های تصمیم گیری چند معیاره………………………………………… 15
1-9-2.تعریف عملیاتی.. 14
فصل دوم مطالعات نظری و پیشینه تحقیق.. 17
بخش اول.. 18
2-1-1. مقدمه.. 18
2-1-2. تعریف سیستم کنترل کیفیت.. 20
2-1-3 . مدیریت کیفیت.. 22
بخش دوم.. 23
2-2-1. مفهوم کیفیت:.. 23
2-2-2 . سیستم های کیفیت.. 23
-سیستم مدیریت.. 25
2-2-3 . تاریخچه سیستم های مدیریت کیفیت.. 26
2-2-4 . مروری بر چگونگی سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001. 29
- کاربرد سیستم.. 29
استاندارد ISO 9004. 32
-تمرکز بر سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001. 32
2-2-5 .مدل فرایندی سیستم مدیریت کیفیت.. 33
2-2-6 . تاریخچه سیستم های کیفیت در ایران.. 34
2-2-7 . مروری بر تعاریف اساسی در استاندارد 2000: ISO 9001. 34
بندهای استاندارد 2000: iso9001. 36
2-2-8 . دلایل وجودی سیستمهای مدیریت کیفیت.. 39
2-2-9 .الزامات سیستمهایمدیریتکیفیتوالزامات یا خواستههای مربوط به محصولات 40
2-2-10. دلایل پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت بر اساس استاندارد ایزو 9001 و فواید حاصل از آن.. 41
2-2-11. پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت ایزو 9001 در جهان.. 46
2-2-12 . اصول هشت گانه مدیریت کیفیت.. 50
نقش کارکنان در حصول رضایت مشتری.. 52
-رهبری.. 53
- مشارکت کارکنان.. 54
-رویکرد فرایندی.. 56
-نگرش سیستمی.. 56
- بهبود مداوم.. 57
- رویکرد واقع بینانه در تصمیم گیری.. 58
- ارتباط متقابل سودمند با تأمین کننده.. 58
روش استقرار نظام ایزو.. 60
تصمیم و ماموریت.. 61
خط مشی کیفیت.. 61
انتخاب استاندارد.. 61
انتخاب محدوده.. 61
طرح ریزی نظام ایزو.. 62
تجزیه و تحلیل شرکت.. 62
ارزشیابی مقدماتی.. 62
-ایجاد ارتباط و انتخاب ممیز.. 62
تهیه روشهای اجرایی.. 63
مستندسازی.. 63
مجوز گواهی.. 64
فوایدمجوز گواهی.. 65
بازاریابی.. 66
2-2-13. رویکرد سیستمهایمدیریتکیفیت.. 66
2-2-14. خط مشی سیستم کیفیت و اهداف کیفیت.. 67
2-2-15. نقش مدیریت رده بالا در سیستم مدیریت کیفیت.. 68
2-2-16 . سیستم ایزو.. 69
2-2-17 . مسئولیت ها و ماموریت واحد سیستم ها و روش ها.. 72
2-2-18. سیستم ها و روش ها در عرصه اجرا و پیاده سازی.. 74
2-2-19. عوامل موثر بر سیستم کنترل کیفیت(ایزو).. 75
-.پیشینه پژوهش.. 80
2-3-1-1 .(خلاصه ای از مطالعات پیشینه های خارجی و داخلی مرتبط با موضوع تحقیق) 83
درباره شرکت سایوان.. 83
مشخصات کارخانه.. 100
فصل سوم روششناسی تحقیق.. 102
3-1. مقدمه.. 103
3-2. روش تحقیق.. 103
3-3. جامعه و نمونه آماری.. 103
3-4 . ابزار جمعآوری دادهها و اطلاعات.. 104
3-5 پرسشنامه تحقیق.. 104
حوزه ارزش ها:.. 106
حوزه ساختار سازمانی:.. 107
حوزه مدیریت:.. 107
حوزه مشتری مداری:.. 108
ساختار سلسله مراتبی تحقیق.. 108
پایایی و روایی پرسشنامه تحقیق.. 110
3-5 . روش تجزیه و تحلیل دادهها و اطلاعات.. 111
فرآیندتحلیل سلسله مراتبی یا AHP. 111
تصمیم گیری چند معیاره (Multiple Criteria Decision Making).. 114
طبقه بندی تصمیم گیری از جهت میزان اطمینان.. 115
فصل چهارم تجزیه و تحلیل آمار.. 117
4-1. مقدمه.. 118
4-2 . آمار توصیفی.. 119
4-2-1 .سطح تحصیلات.. 119
4-2-2 -سن.. 121
4-2-3- سابقه کار.. 123
4-2-4 توصیف نمونه آماری بر اساس جنسیت.. 125
4-2-5 میزان استفاده از فناوری.. 126
4-3. تعیین وزن های نرمال.. 128
ماتریس مقایسه زوجی زیر معیارهای سیاست بازار.. 130
4-4. تعیین وزن نهایی.. 138
در معیار حوزه ارزش :.. 140
در معیار ساختار سازمانی :.. 140
در معیار حوزه مدیریت :.. 141
در معیار حوزه پرسنلی :.. 142
در معیار مشتری مداری :.. 142
فصل پنجم نتیجهگیری.. 143
5-1. مقدمه.. 144
4-2. خلاصه پژوهش.. 145
5-3. نتیجه گیری.. 150
5-4. نتایج توصیفی پژوهش.. 152
5-5. نتایج استنباطی پژوهش.. 154
5-3. پیشنهادها.. 156
پیشنهادهای کلی:.. 156
پیشنهاد براساس فرضیه ها.. 160
پیشنهاداتی برای تحقیقات اینده.. 162
محدودیت تحقیق.. 162
منابع:.. 164
هدف پژوهش شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر استقرار سیستم های کیفیت (ISO) با استفاده از تکنیکهای تصمیمگیری چندمعیاره انجام شده است. در این راستا با استفاده از مطالعات میدانی و کتابخانهای، عوامل موثر بر استقرار ISO، شامل شش مولفه اصلی و 28 مولفه فرعی تعیین شدهاند و دادههای مورد نیاز از طریق تکمیل پرسشنامه جمع آوری گردید. جامعه آماری این تحقیق کلیه پرسنل شرکت سایوان در استان تهران به تعداد90 نفر هستند. به کمک تکنیک تحلیل سلسله مراتبی فازی، هر یک از شاخصهای تحقیق برای ارزیابی عوامل دخیل و موثر در استقرار ایزو به صورت زوجی با یکدیگر مقایسه شده و ضریب اهمیت هر یک مشخص شده است و با بکار گیری تکنیک تصمیمگیری چند معیاره اولویتبندی آن ارائه شده است
عوامل موثری که بر سیستم های کیفیت (ایزو) مورد بررسی قرارگرفتند عبارتند از: عوامل مدیریتی-پرسنلی-ساختار سازمانی-ارزش ها-مشتری مداری و سیاست های بازار که با بررسی مدلهای مختلف از تحقیقات گذشته در این ضمینه شناسایی ومورد بررسی قرار گرفتند که سیاستهای بازار مهمترین عامل و مشتری مداری کم اهمیت ترین معیار برای استقرار ایزو بودند.
واژههای کلیدی: اولویت بندی - ISO - تکنیکهای تصمیمگیری چندمعیاره - شرکت سایوان
1 – 1. مقدمه
سازمان هایی که به پیاده سازی سیستم های مدیریت کیفیت روی می آورند، بنا به ضرورت واحدی به نام تضمین کیفیت را ایجاد می کنند تا عهده دار وظایف طرح ریزی، استقرار و بهبود سیستم مدیریت کیفیت شود. وظایف گوناگونی به عهده ی این واحد گذارده می شود از ممیزی داخلی سیستم مدیریت کیفیت گرفته تا انجام فعالیت هایی مانند اقدام اصلاحی و پیشگیرانه، کنترل مستندات، بهبود مستمر و در بعضی موارد آموزش و حتی مدیریت پروژه های درون سازمانی. به دلیل اینکه نام این واحد تضمین کیفیت می باشد، عمدتا فعالیت هایی به عهده ی این واحد گذاشته می شود که پیرامون تعریف و اجرای رویه هایی برای تحقق و تضمین کیفیت محصول که شامل کالا یا خدمات است، می باشد. اولین گام اجرایی در پی ریزی، طراحی و استقرار یک سیستم مدیریت کیفیت مانند ISO 9001 و یا ISO TS 16949 برای هر سازمانی چه صنعتی، تولیدی و یا خدماتی، شناسایی و تعریف فرآیندهای سیستم مدیریت کیفیت می باشد(مکوندی ،1382). زیر ساخت و سنگ بنای یک سیستم مدیریت کیفیت منسجم و مناسب، همین فرآیندهایی می باشند که در تناسب با سازمان، کسب و کار، اهداف و فعالیت های آن تعریف شده اند. طراحان، نویسندگان و به وجود آورندگان استانداردهای مدیریت کیفیت به مبحث فرآیندها توجه ویژه ای داشته اند، به طوری که سیستم های مدیریت کیفیت را سیستم هایی برپایه فرآیند و رویکرد فرآیندی می دانند.
1-2. بیان مسأله تحقیق
در سالهای اخیر شرکت های بزرگ دنیا به منظور رقابت درسطح بازارهای بین المللی و برای پایین آوردن هزینه های تولید ، کاهش دوباره کاری ها ،کاهش ضایعات و بالا بردن سود و افزایش رضایت مشتریان اقدام به پیاده سازی سیستم مدیریت کیفیت ISO کرده اند . با توجه به کیفیت در این برهه زمانی که برای محصولات شرکت ها لازم می باشد،ISO به عنوان یک سیستم کیفیتی می تواند سازمان ها را عرضه محصولات بهتر کمک کند. ISO (سازمان بین المللی استاندارد سازی)، فدراسیونی جهانی متشکل از نهادهای ملی استاندارد (نهاد های عضو ISO) می باشد. کار آماده سازی استانداردهای ملی معمولا در میان گروه های فنی ISO صورت می گیرد.خواسته های سیستم کیفیت ISO دارای چندین بند است که هدایت یک سیستم کیفیت خوب را بر عهده دارد. پذیرش یک سیستم مدیریت کیفیت در سازمان باید یک تصمیم استرتژیک باشد و طراحی و استقرار یک سیستم مدیریت کیفیت در سازمان تحت تاثیرمحیط تجاری آن،تغییرات بوجود آمده در محیط آن ، یا ریسک های مربوط به آن محیط،اهداف خاص و محصولات تولیدی،فرآیندهای بکار گرفته شده ،وضعیت صادرات و اندازه و ساختار سازمانی آن می باشد و هدف از این استاندارد ایجاد یکنواختی در ساختار سیستم های مدیریت کیفیت و یا یکنواختی در مستندات نمی باشد بلکه به دنبال رویکرد شرکت در جهت برآوردن خواسته مشتریان می باشد. مساله اساسی که در این تحقیق به آن پرداخته شده است ورود محصولات ایرانی به بازارهای خارج از مرزهای ایران و افزایش رقابت در جهت گسترش بازارها می باشد که سیستم مدیریت کیفیت IS0 می تواند کمک شایانی به این مساله کند و با توجه به این موضوع که کیفیت و قیمت محصولات در نگاه مشتری امروز و بازارهای جهانی ،توجه به این سیستم که ابزاری کارامد می باشد در بلند مدت باعث رشد و شکوفایی شرکت های ایرانی شود. ولی متاسفانه مدت زمانی است که پیاده سازی این سیستم همواره با مشکلاتی روبه رو بوده است و در بیشتر موارد این سیستم یا اثربخش نبوده است یا سازمان های ایرانی قادر به نگهداری آن نبوده اند و بعد مدت زمانی گواهینامه خود را از دست داده اند (پهلوان پور و عباسی ، 1391). در این مطالعه سعی شده است که عوامل موثر بر موفقیت پیاده سازی ISO ، شناسایی شوند و نتایج چنین مطالعه ای میتواند نارسایی های موجود ،کمبود ها و مشکلات اساسی را نمایان کند و به عنوان راهنمایی مفید برای مشاوران،مدیران،ممیزان و کارشناسان تضمین کیفیت باشد.با توجه به،عواملی چون سیاست های بازار،ارزش ها،حوزه ساختار سازمانی،حوزه مدیریت،حوزه پرسنلی و مشتری مداری عواملی بود که در این پروژه مورد بررسی قرار گرفته است.شرکت سایوان به عنوان یکی از بزرگترین سازه های فلزی تهران نقش بسزایی در تأمین سازه های پیچ و مهره ای استان تهران دارد ولی متأسفانه بدلیل نداشتن استانداردهای ایزو همواره با مشکلات و تبعات ناشی از کیفیت پایین هزینه های زیادی به پروژه های وارد نموده است.لذا این پژوهش درصدد است تا با بررسی زیرساختارهای مورد نیاز برای پیاده سازی و استقرار ایزو گام بلندی در جهت افزایش کیفیت محصولات شرکت سایوان بردارد.
1-3. بیان اهمیت انجام تحقیق
رعایت ضوابط و مقررات فراگیراستانداردبه صورت نظارت کیفی و مدیریت کیفی که دراستانداردهای سری ایزو مطرح شدهاند ، بهافزایش بهرهوری واحدهای اقتصادی توجه ویژهدارند.
در اینگونه استانداردها،مدیریت واحدهایاقتصادی باید به ابزاری تمسک جویند که نه تنهاازنظر کیفی،کالای مرغوب و موردنظر تولید شود،بلکههزینههای تولید به گونهای تخفیف پیدا کند که قیمتقابل رقابت د