پایان نامه شناسایی و اولویت بندی فاکتورهای تاثیر گذار بر تجاری سازی یافته های پژوهشی در ح...
رشته مدیریت صنعتی گرایش تحقیق در عملیات
شناسایی و اولویت بندی فاکتورهای تاثیر گذار بر تجاری سازی یافته های پژوهشی در حوزه فنی مهندسی ( مطالعه موردی دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه تهران)
استاد مشاور
جناب آقای دکتر عادل آذر
زمستان 1389
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده و استاد راهنما در سایت درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده و استاد راهنما موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
چکیده
تحولات صورت گرفته در عرصه علم و تکنولوژی در نیم قرن اخیر ، جهان را وارد عصر جدیدی کرده است. در بسیاری از کشورهای پیشروی جهان ، دانشگاهها دیگر به عنوان نهادی هایی که صرفا در جهت آموزش نیروی انسانی و انجام تحقیقات ، فعالیت می کنند شناخته نمی شوند بلکه از آنها انتظار می رود که نقش فعال تری در توسعه اقتصاد ملی و منطقه ای داشته باشند
در این کشورها بخش دانشگاهی به عنوان بخش تولید و عرضه دانش با چالش پاسخگویی بهتر به سایر مولفه های نظام ملی نوآوری مواجه می باشد و به طور روزافزونی در بهبود کارایی آنها در تولید دانش و افزایش سطح و کیفیت تحقیقات حاصل از این بخش تلاش می گردد. بهبود کارایی در تولید دانش تنها بخشی از فرآیند ارتقاء نوآوری ملی شناخته می شود و این امر نیازمند سازوکارهای لازم جهت انتقال و به کارگیری دانش در سایر بخش های اجتماعی و اقتصادی ، به خصوص در بخش صنعت می باشد که به عنوان تجاری سازی نتایج تحقیقات ، محل توجه روزافزونی می باشد، به همین جهت در این پایان نامه سعی بر آن نمودیم تا به عوامل موثر بر تجاری سازی یافته های پژوهشی در حوزه فنی و مهندسی دست پیدا کنیم.در این تحقیق با بررسی برخی از پژوهشهای انجام شده مرتبط با حوزه تجاری سازی یافته های پژوهشی تعدادی عامل شناسایی شد ، پس از نظرسنجی از خبرگان و استفاده از فنون MADM اولویت بندی این عوامل در دانشگاه های تهران و تربیت مدرس در حوزه فنی و مهندسی انجام پذیرفت.
کلید واژه: تکنولوژی[1] ، انتقال دانش[2]، تجاری سازی[3]، فنونMADM [4]
فهرست مطالب
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1مقدمه:. 2
1- 2بیان مسئله:. 4
1-3 فرضیات تحقیق. 7
1-4 ضرورت انجام تحقیق. 7
1-5 اهداف اصلی تحقیق. 8
1-6 جنبه نوآوری تحقیق. 8
1-7 سابقه تحقیق. 9
1-8 ساختار تحقیق. 11
1-9 تعریف مفهومی واژگان. 12
فصل دوم : ادبیات تحقیق
2-1 علم ، توسعه و تکنولوژی. 20
2-2 توسعه تکنولوژی. 21
2-3 نوآوری. 22
2-4 تحقیق و توسعه. 24
2-4-1 اهداف تحقیق و توسعه.. 25
2-5 تکنولوژی و تحقیق و توسعه. 26
2-6 مدیریت و مراحل اجرایی مراکز تحقیقات و تکنولوژی. 28
2-7 نقش تحقیق ، توسعه و نوآوری در توسعه و تجاری سازی تکنولوژی. 31
2-8 انتقال دانش بین دانشگاه و صنعت. 34
2-9 تغیر نقش دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی دولتی در اقتصاد دانش محور و حرکت به سوی تجاری سازی تحقیق و توسعه 35
2-10 تجاری سازی یافته های پژوهشی. 38
2-11 مکانیسم های انتقال دانش بین دانشگاه و صنعت.. 43
2-12 فرآیند تجاری سازی نتایج تحقیقات در بخش دانشگاهی.. 44
2-13 عوامل اصلی فرآیند تجاری سازی. 46
2-14 روش های تجاری سازی یافته های پژوهشی. 52
2-15 الگوهای تجاری سازی یافته های پژوهشی. 55
2-15-1 الگوهای خطی تجاری سازی.. 58
2-15-1-1 الگوی تجاری سازی کوکوبو.. 58
2-15-1-2 مدل تجاری سازی کوپر (مدل مرحله-دروازه ).. 59
2-15-1-3 مدل گلداسمیت.. 61
2-15-1-4 مدل راث ول و زگفلد.. 65
2-15-1-5 مدل پیشرفت تجاری سازی موسسه تجاری سازی استرلیا.. 66
2-15-1-6 مدل اندرو و سرکین.. 68
2-15-1-7 مدل انتقال نوآوری ملون-کارنگی:.. 70
2-15-1-8 مدل دانشگاه کوئیزلند(یونی کوئست).. 71
2-15-1-9 مدل فرآیند تجاری سازی جولی.. 72
2-15-2 مدل های کارکردی.. 77
2-16 مراکز تجاری سازی یافته های پژهشی دانشگاه تربیت مدرس:. 81
2-16-1 مرکز رشد:.. 81
2-16-1-1 معرفی مرکز.. 81
2-16-1-2 تعریف مرکز رشد.. 81
2-16-1-3 اهداف مرکز رشد.. 82
2-16-1-4 وظایف مرکز رشد.. 83
2-16-1-5 ویژگیهای مرکز رشد فناوری.. 83
2-16-1-6 فعالیت های مرکز رشد فناوری.. 84
2-16-1-7 انواع واحدهای فناوری قابل پذیرش در مرکز رشد.. 84
2-16-1-8 پذیرش در مرکز رشد.. 84
2-16-1-9 معرفی خدمات پشتیبانی.. 85
2-16-1-10 خدمات پشتیبانی عمومی.. 85
2-16-2 پارک علم و فناوری:.. 85
2-17 مراکز تجاری سازی یافته های پژوهشی در دانشگاه تهران. 88
2-17-1 پارک علم و فناوری دانشگاه تهران.. 88
2-17-1-2 تاریخچه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران.. 88
2-17-1-3 چشم انداز پارک.. 89
2-17-1-4 اهداف راهبردی پارک.. 90
2-17-1-5 ماموریت.. 91
2-17-2 مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه تهران.. 91
2-17-2-1 ماموریت.. 92
2-17-2-2 اهداف.. 93
2-17-2-3 مرکز مالکیت فکری و تجاری سازی.. 93
2-17-3 مرکز تجاری سازی.. 94
2-17-4 مرکز انتقال فناوری.. 95
2-17-4-1 ماموریت.. 96
2-18 نتیجه گیری:. 97
فصل سوم : روش شناسی تحقیق
3-1 روش تحقیق. 102
3-2 جامعه آماری. 104
3-3 جمع آوری داده ها. 104
3-4 روش و ابزار جمع آوری داده ها. 105
3-4-1 روایی پرسشنامه.. 107
3-4-2 پایایی پرسشنامه.. 107
3-5 شناسایی عوامل موثر بر تجاری سازی یافته های پژوهشی در حوزه فنی و مهندسی 109
3-6 شناسایی عوامل نهایی موثر بر تجاری سازی یافته های پژوهشی. 109
3-7 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات. 110
3-8آزمون میانگین یک جامعه. 111
3-9 مدل های تصمیم گیری چند معیاره : (MCDM). 112
3-9-1 مدل های تصمیم گیری چند هدفه : (MODM).. 112
3-9-2 مدل های تصمیم گیری چند شاخصه : (MADM).. 113
3-10 انواع روشهای تصمیمگیریهای چند شاخصه (MADM). 115
3-10-1 مدلهای غیرجبرانی.. 116
3-10-2 مدل های جبرانی.. 116
3-10-2-1 روش SAW… 117
3-10-2-2 روش TOPSIS. 118
3-11 جمع آوری دادههای لازم برای تجزیه و تحلیل توسط تکنیکهای SAW و TOPSIS 119
3-12 آمار توصیفی. 120
3-12-1 جنسیت پاسخگویان :.. 120
3-12-2 سطح تحصیلات پاسخگویان.. 121
3-12-3 سابقه فعالیت پاسخگویان در حوزه تجاری سازی.. 121
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها
4-1آزمون فرضیه ها:. 124
4-1-1آزمون فرض اول:.. 125
4-1-2آزمون فرض دوم.. 127
4-2 اولویت بندی عوامل موثر بر تجاری سازی یافته های پژوهشی در حوزه فنی و مهندسی با استفاده از تکنیک SAW.. 128
4-3 اولویت بندی عوامل موثر بر تجاری سازی یافته های پژوهشی در حوزه فنی و مهندسی با استفاده از تکنیک TOPSIS 136
4-4 رتبه بندی عوامل حاصل از تلفیق نمرات دو روش SAW و TOPSIS :. 144
4-5 ضریب تغییرات نمرات روشهای SAW و TOPSIS:. 148
فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادات
مقدمه. 150
5-1 پیشنهاد به سایر محققان. 156
منابع:. 158
پیوست ها. 163
[1] Technology
[2] Knowledge Transfer
[3] Commercialization
[4] Multiple Attribute Decision Making
مقدمه:
امروزه آشکار شده است که تبدیل علم به ثروت از طریق شکل گیری فرایند نوآوری و تولید و فروش محصولات جدید امکان پذیر است. شکل گیری و تحقق فرایند نوآوری مستلزم فراهم بودن عوامل مختلفی است که یکی از مهمترین آنها تامین منابع مالی است.دسترسی به ظرفیتهای سرمایه گذاری برای کار آفرینان و پژوهشگران عامل مهمی در ایجاد نوآوری و بهره برداری از توان فناوری است . زیرا اغلب کار آفرینان فاقد منابع مالی کافی برای سرمایه گذاری بوده و بسیاری از تلاشها برای راه اندازی کسب و کارهای جدید، مبتنی بر تحقیق و پژوهش بوده و به همین دلیل با شکست مواجه می شوند.
هر سال بالغ بر 1000 میلیارد دلار در دنیا صرف تحقیق و توسعه می شود که این رقم حدود 2درصد تولید ناخالص داخلی دنیا را تشکیل می دهد و در برخی از کشورهای توسعه یافته این رقم به 4درصد تولید ناخالص داخلی[1] آنها نیز بالغ می شود.
به طور کلی واحدهای تولیدی- صنعتی یا مراکز تجاری در صورتی حاضرند بودجه های هنگفتی برای تحقیق صرف کنند یا در اختیار دانشگاهها و انستیتوهای پژوهشی قرار دهند که یافته های پژوهشی قابلیت تجاری شدن را داشته باشند. نرخ توسعه تکنولوژی و پژوهش به دلیل اینکه توزیع گسترده دانش هزینه مرتبط با سازماندهی را کاهش داده ، تسریع یافته است (علمی, 1388).
توانایی تجاری کردن تکنولوژی اصلی مهم و حیاتی است که به معنای نقل مکان دادن از طرح آن تا بازار بصورت سریع و بهینه در محیط تجاری امروزی می باشد.در روند جدید اولین چیزی که به چشم می خورد ازدیاد و توسعه تکنولوژی های جدید و سرعتی است که با آن تکنولوژی های کهنه منسوخ شده و از بین می روند. دلایل این روند فراوان است و شامل چرخه عمر کوتاه خیلی از کالاها می شود. در هر حال بسیار مشکل است که تنها به یک واقعه تکنولوژیکی مهم اشاره شود که با اهمیت و مختص یک سازمان باقی مانده است.
کوچک بودن بازار و تلاش برای درآمدهای سرمایه ای بالاتر و مشتریان خبره تر از جمله عامل دیگری است که نشان دهنده اهمیت زیاد افزایش توانایی های تجاری است. شرکت هایی که توانایی آوردن تکنولوژی به بازار را دارند می توانند دارای رقیبان سر سختی شوند و شرکت هایی که فاقد این ویژگی هستند ، موقعیت برجسته بازار را خیلی زود از دست می دهند.
کاربردی کردن نتایج تحقیقات تولید شده در مراکز تحقیقاتی تجاری سازی تکنولوژی نامیده می شود. به تعبیری دیگر، فرآیندی که در آن نتایج و دستاوردهای تحقیقاتی تبدیل به تکنولوژی و نهایتا تولید محصول می گردد را تجاری سازی می نامند. در این فرآیند چگونگی ارتباط مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی با مراکز صنعتی مورد بررسی قرار می گیرد.
تجاری سازی فرآیند تبدیل تکنولوژی های جدید به محصولات موفق تجاری است(فکور،1385). به عبارت دیگر ، تجاری سازی دربرگیرنده آرایه های مختلفی از فرآیندهای مهم فنی ، تجاری و مالی است که باعث تبدیل تکنولوژی جدید به محصولات یا خدمات مفید می شود . این فرآیند شامل فعالیت هایی از قبیل ارزیابی بازار ، طراحی محصول ، مهندسی تولید ، مدیریت حقوق مالکیت معنوی ، توسعه استراتژی بازاریابی ، افزایش سرمایه و آموزش کارگر می شود (Reamer & Others, 2003).
1-2بیان مسئله:
بطور کلی ، تجاری سازی یک فرآیند پرهزینه و بلند مدت است ، مضاف بر اینکه خروجی آن نیز دارای عدم اطمینان بالایی می باشد (بندریان, 1388). هزینه تجاری سازی بطور متوسط 10 تا 100 برابر بیشتر از هزینه توسعه تکنولوژی جدید است . همچنین احتمال موفقیت بسیار کم است و در حدود کمتر از 5 درصد از فعالیت های تجاری سازی تکنولوژی های جدید با موفقیت همراه بوده اند . اگر هم تجاری سازی تکنولوژی با موفقیت روبرو شود ، مدت زمان زیادی به طول می انجامد. تجاری سازی تحقیقات دانشگاهی بطور متوسط 6 سال زمان می برد (APCTT, 2005).
در سالهای اخیر ، بخش زیادی از سرمایه گذاری های دولتی به تحقیق و توسعه اختصاص یافته است. علی رغم این مطلب نرخ تجاری سازی حاصله از میزان انتظار کمتر بوده است . به منظور جلوگیری از چنین اتلاف هزینه ای ، اطلاعات بازخورد که از ارزیابی های پروژه های تکمیل شده تحقیق و توسعه بدست می آوریم را باید در پروژه های آینده استفاده کنیم.تکنولوژی اخیرا نه تنها تبدیل به بعد مهمی از توسعه و رشد ملی شده بلکه تبدیل به عنصری بسیار ضروری برای بقاء در دنیای رقابتی کنونی گشته است.
در تجاری سازی دستاوردهای پژوهشی در مرحله اول به تولید ایده پرداخته می شود. در این مرحله مهمترین دستاورد پژوهش ، تولید ایده[2] است. نخستین پرسشی که مطرح می شود آنست که « ایده » را چگونه باید تولید کرد؟
پس از « تولید ایده » توسط پژوهشگر یا افرادی که در مراکز تحقیق و توسعه فعالیت می کنند ضروری است که « ایده » ارائه شده از جنبه های مختلف مورد بررسی و ارزشیابی قرار گیرد، این مرحله که دومین مرحله تجاری شدن ایده است اصطلاحاً ارزشیابی ایده تولیدشده[3] نامیده می شود.
مرحله بعد توسعه « ایده » و بررسی کاربردی کردن آن می باشد . که در این مرحله نکات مهم بازاریابی مطرح می شود که لازم است برای روشن شدن آنها تحقیقات تکمیلی صورت گیرد.
سپس وارد مرحله تحلیل تجاری کالا می شویم. منظور از تحلیل تجاری آن است که بنگاه اقتصادی، قبل از تولید، از طریق بررسیهای آماری به این نکته پی ببرد که مناسب ترین میزان تولید کالا ، نقطه سربه سر تولید و سودآوری تقریبی آن در این نقطه چقدر است.
مرحله بعد بازار سنجی می باشد. در این مرحله یک مدل فیزیکی از کالا تهیه و نحوه استفاده از آن بررسی می شود. ممکن است نمونه نرم افزاری کالا نیز برای نظرخواهی از متخصصان تهیه و برای آنان ارسال شود تا نقاط ضعف احتمالی کالا قبل از مرحله تولید مشخص شود معمولاً نمونه اولیه کالا در نمایشگاه های تجاری کشورهایی که به مقررات کپی رایت متعهد هستند یا حقوق مالکیت معنوی را رعایت می کنند به معرض نمایش گذارده می شود تا مشتریان بالقوه در مورد آن اظهارنظر کنند و پس از گردآوری اظهار نظرها یا آگاهی از نقایص احتمالی کالا، اصلاحات و تعدیل های لازم در آن صورت می گیرد در این مرحله تعداد محدودی از کالا به صورت آزمایشی تولید و به یکی از بازارهای خوش آتیه ارسال می شود تا مشخص گردد مورد قبول مشتری واقع خواهد شد یا خیر؟
در مرحله جنبه های فنی و اجرایی به موارد زیر توجه می شود:
- برآورد اعتبار مورد نیاز برای تجاری سازی یافته تحقیق
-